כליות קטנות או גדולות לעובר – מה המשמעות?

כליה גדולה או קטנה לעובר - מה המשמעות?
כליה גדולה או קטנה לעובר – מה המשמעות?

מדינת ישראל היא אחת מהמדינות המובילות בעולם בכל הקשור לבדיקות שמבוצעות במהלך ההיריון. בדיקות אלו מיועדות לאבחן ליקויים שונים בעובר ומאפשרות להפסיק את ההיריון במידה ומאובחנת בעיה חמורה, להגיש טיפול לעובר במקרים מסוימים או לבצע פעולות שונות מיד לאחר הלידה לוולדות שבהם התגלו ממצאים חריגים.

בין יתר הבדיקות קיימות שתי בדיקות מיוחדות שנקראות סקירת מערכות מוקדמת וסקירת מערכות מאוחרת שמאפשרות באמצעות שימוש במכשיר אולטרסאונד לאבחן ממצאים שונים בכליות כמו גם באיברים אחרים בגוף העובר דוגמת המוח, מערכת השלד, מערכת הרבייה ועוד.

כליות גדולות מדי או קטנות מדי יכולות להוות עדות לקיום של בעיה כרומוזומלית מסוימת, לקיום של מום אנטומי כתוצאה מבעיה באספקת החמצן לעובר בשלב שבו מתפתחות הכליות, לקיום של מחלה תורשתית מסוימת  ועוד. במקרים רבים הממצא יכול להיות חריג אך עדיין אין בו כדי להוות עדות לפגם מסוים שמצריך התייחסות מיוחדת.

על מנת לברר האם יש בחשד די בשביל לעורר דאגה נהוג לשלב את הממצא עם ממצאים נוספים שמתגלים בבדיקת סקירת מערכות וכן עם ממצאים נוספים שעולים מבדיקות אחרות.

בחלק לא מבוטל מהמקרים הממצא החריג מצריך ביצוע של בדיקות נוספות שלא מבוצעות בשגרה כמו למשל בדיקת מי שפיר שבה ניתן לאבחן מחלות כרומוזומאליות שונות כמו למשל תסמונת דאון שמקושרת עם מומים כלייתיים.

הגורמים לכליות קטנות מהנורמה או גדולות מהנורמה

ראשית חשוב לציין כי השכיחות הכוללת של אנומליות כלייתיות נעה בין 0.28-0.5% וכן שבאופן כללי האנומליות הכלייתיות מהוות לא פחות מעשרים אחוז מסך כול הממצאים החריגים שמתגלים בבדיקת סקירת מערכות. בנוסף לממצאים חריגים שבאים לידי ביטוי בגודל של הכליות, ישנם גם ממצאים חריגים שבאים לידי ביטוי במבנה שלהן, במרקם שלהן, בהיעדר כליה אחת או שתיים ועוד.

ממצא של כליות גדולות באופן חריג יכול להיות תוצאה של גידול בכליה, תסמונת נפרוטית מולדת, כליות פוליציסטיות, הידרונפרוזיס (המום הכלייתי הנפוץ ביותר בעוברים) או כליה מולטיציסטית דיספלסטית. ממצא של כליות קטנות באופן חריג יכול להיות תוצאה של כליה שסובלת מנזק בעקבות בעיה חסימתית או כליה דיספלסטית היפופלסטית.

במקרים מסוימים ניתן למצוא כליה אחת קטנה במיוחד וכליה אחת גדולה במיוחד. תופעה זו מתרחשת במקרים בהם כליה אחת לא מתפתחת כראוי וכתוצאה מכך הכליה השנייה גדלה באופן לא פרופורציונאלי במטרה לפצות על הליקוי בתפקוד הכליה.

דוגמא לממצא חריג בכליה – כליה אגנית

כליה אגנית הוא ממצא אפשרי שיכול לעלות בבדיקת סקירת מערכות שמבוצעת באופן שגרתי בישראל במהלך ההיריון. מדובר על ממצא שמופיע בשכיחות של 1:7000 הריונות וברוב המקרים מדובר על ממצא בודד ללא ממצאים חריגים נוספים שמקורו בבעיית התפתחות מקומית בלבד.

ממצא זה ניתן לגילוי בבדיקת סקירת מערכות מאוחרת שכן בבדיקת סקירת מערכות מוקדמת לרוב הבודק לא יוכל לאתר את הכליה החריגה כלל.

בעובר שמתפתח באופן תקין הכליות שמתפתחות משלפוחית השתן נודדות באופן טבעי במעלה האגן עד שהן מתמקמות בחלקו האחורי של החלל הבטני. כליה אגנית היא למעשה כליה שלא ממוקמת במקום הטבעי שלה אלא במיקום נמוך יותר. במקרים האלו ייתכן שהכליה תהיה קטנה מהנורמה ובמקרים מסוימים ניתן לראות הרחבה של אגן הכליה.

בדומה לכל הממצאים החריגים, גם כאן ניתן להעלות חשש לקיום של פתולוגיה מסוימת אך ממצא זה אינו מאפשר אבחון ודאי של סוג הפתולוגיה אלא רק מהווה עילה להמשיך ולבצע בדיקות נוספות.

דילוג לתוכן