הסיכונים לחלות במחלות כליה בגלל אסבסט

אסבסט הינו חומר טבעי, המצוי בסלעים. הפקתו לצורך שימושם שונים הייתה מקובלת כבר לפני מאות שנים כאשר גם בעידן המודרני נוצלו תכונותיו כמבודד וכחומר העמיד בטמפרטורות מאוד גבוהות.

לרוע המזל, הסתבר עם השנים שחשיפה לאסבסט עלולה להביא לפגיעה בריאותית חמורה, למחלות ריאה, פגיעה בכליות ופגיעות נוספות שעשויות להביא לתמותה מוקדמת. מתי האסבסט מסוכן ומתי הוא איננו מסוכן? מה ניתן לעשות כדי להתמודד?

אסבסט ועמידות לחום

השימוש הרב באסבסט היה נהוג בארץ בלא מעט מבנים במשך עשרות שנים. האסבסט נכנס לשימוש בפרויקטים של בניה במבנים רבים, בעיקר עקב התכונות שלו בבידוד חום והגנה מפני שריפה. מדובר גם בחומר מבודד מאוד, כך שהוא הותקן גם בתקרות, בבתי ספר, במוסדות להשכלה גבוה, בספריות. האסבסט מצוי בשימוש גם כיום ביצירת נעלי עבודה, חומרי זיפות, חומרים אקוסטיים, חלקי צנרת, ביגוד חסין אש ועוד.

כאשר האסבסט משמש ביציקות, כאשר הוא לא חשוף לאוויר או מתפורר, הסכנה המצויה בו קטנה ואפילו לא קיימת. מתי נוצרת הבעיה? הבעיה נוצרת כאשר האסבסט מתיישן והופך לפריך. קיימת בעיה במבנים ישנים שבהם יש קירות מפוררים.

הבעיה ניכרת כאשר מתפזר אבק אסבסט, כאשר הוא בא במגע עם אוכלוסיות שונות, עם תלמידים, עובדים ואחרים. כאשר האסבסט בא במגע עם הגוף, עם הריאות, עם הכליות, עם איברים נוספים, הוא יוצר פגיעה בריאותית מתמשכת. לרוע המזל, קשה לאתר את הנזק הפיזיולוגי כאשר הוא עדיין בראשיתו אלא אם מבצעים בדיקות ממוקדות.

נזקי האסבסט מבחינה בריאותית

האסבסט, במיוחד כאשר אדם נחשף לסיבים בצורת אבק, עשוי לגרום למחלות שונות, לרבות פגיעה בכליות, בריאות ובמערכת הנשימה. חשיפה ממושכת מביאה לפגיעה צלקתית בריאות ובנוסף – נרשמת עליה בסיכון לגידולים סרטניים. גידול בריאות, בכליות ועוד.

מחלה קשה שבדרך כלל נובעת מחשיפה לאסבסט נקראת בשם מזותליומה. מדובר למעשה בסוג של סרטן אלים במיוחד. מאפייני המחלה כוללים בעיקר היווצרות של רקמה זרה סביב לאיברים פנימיים. פגיעה בריאה יכולה להיות קשה ביותר ויש כאלה שכליותיהם ניזוקות באופן כזה שאין מנוס מביצוע טיפולים קשים של דיאליזה באופן קבוע.

התמודדות עם האסבסט

כיצד, אם כן, ניתן להתמודד עם סיכוני האסבסט? כיצד ניתן להקטין ככל שניתן את הפגיעה בכליות, את מחלות הנשימה, את הפגיעה במערכת הנשימה? כיצד ניתן למנוע את הסיכון לסרטן, שנוצר כאשר מצטבר בגוף אבק האסבסט, חלקיקים שהגוף איננו יכול להיפטר מהם בשל גודלם הזעיר ועמידותם? יש כמה פתרונות למניעת מחלות כליה ופגיעות אחרות בשל אסבסט:

  • הפחתת שימוש – בישראל, בדומה למדינות מתקדמות אחרות, יש כיום הגבלות חמורות על שימוש באסבסט. חלק מסוגי האסבסט אסורים לחלוטין לייבוא ולשיווק ואחרים ניתנים לשימוש בהיקף מצומצם.
  • איתור אבק אסבסט – מעבדות מורשות מסוגלות לאתר אבק אסבסט באזורים המועדים לפורענות, באתרי בניה, באזורים שבהם מתקיימות עבודות שיפוץ ושיקום, ליד בתי ספר וכדומה. זהו הצעד המתבקש לפני שניתן לבצע פינוי לאתרים מורשים.
  • עבודות אסבסט ופינויו חייבות להתבצע על ידי קבלנים מורשים, שיש להם הסמכה לכך. הטיפול נעשה על ידי עובדים מיומנים, בשילוב אמצעי הגנה שמונעים פגיעה באבירים פנימיים, ריאות, כליות וכדומה. יש תקנות שעוסקות בסימון אתרים שבהם קיימת פסולת אסבסט, יש חובה להקים גדרות לסימון וחשוב לבצע פינוי רק למטמנות ייעודית לאחר שעוטפים את פסולת האסבסט למניעת זיהום משני של קרקע ואוויר.
  • אנשים המצויים בסיכון עובדים בדיקות תקופתיות על ידי רופא, לרוב רופא תעסוקתי. כך, ניתן לאתר פגיעה בריאותית לפני שנרשמת החמרה.
  • לשלבי פינוי אסבסט ומידע חשוב נוסף ניתן לקרוא כאן

דילוג לתוכן