מחלת כליות קשה – דרגת חומרת קשה

רופאהישנו מגוון רחב ביותר של מחלות שעלולות לפגוע בכליות כשחלק מהמחלות נחשבות לקלות ביותר בעוד שישנן מחלות שמהוות סכנה ממשית עבור הכליות ויכולת התפקוד שלהן. כמו כן ישנן מחלות המתאפיינות במהלך הדרגתי, שהולכות ומחמירות במהלך הזמן. המחלה המוכרת והשכיחה ביותר שנוטה להחמיר עם השנים היא אי ספיקת כליות כרונית.

מאחר והמהלך ההדרגתי של המחלה מוכר וידוע מראש, נהוג לסווג את המחלה לחמישה שלבים עוקבים. במאמר שלפניכם נפרט אודות האופן שבו קובעים באיזה שלב בדיוק נמצאת המחלה וכן נפרט אודות השלב החמור ביותר שלה, שבו דרגת החומרה של המחלה קשה ביותר.

אי ספיקת כליות כרונית על קצה המזלג?

אי ספיקת כליות כרונית הוא מצב הבא לידי ביטוי בהידרדרות בתפקוד הכליות הגורם לירידה ברמת הסינון של הכליות. הגורמים המרכזיים המובילים להתפתחות המחלה הם סוכרת לא מאוזנת, יתר לחץ דם, מחלת כליות פוליציסטית ועוד. אבחון של אי ספיקת כליות כרונית מתבצע באמצעות בדיקות דם שבהן ניתן לראות ריכוז גבוה של חומרים מסוימים שהכליות אמורות להפריש כמו לדוגמה אוריאה או קריאטינין.

בקרב חולים מסוימים ניתן לאשש את האבחנה באמצעות בדיקת אולטרסאונד שמאפשרת להדגים את מבנה הכליות ולהראות כי הן מצומקות מהרגיל. מטרת הטיפול בחולים הסובלים מאי ספיקת כליות היא לעכב את קצב ההתקדמות של המחלה, שכן בשלב מסוים הכליות כבר לא מתפקדות ברמה הבסיסית וישנו צורך להתחיל בטיפולי דיאליזה או להכין את החולה להשתלת כליה.

איבחון השלבים השונים של המחלה

המדד המשמש לצורך הערכת התפקוד הכלייתי נקרא GFR או קצב הסינון הגלומרולרי. הגלומרולוס או הפקעית היא רשת צפופה ביותר של כלי דם זעירים הממוקמת בתוך קופסית באומן בנפרון.

בפקעית למעשה מתרחש הסינון הראשוני של הדם ושם תוצרי הפסולת עוברים מהדם לאבובית הכליה לצורך הפרשתם מהגוף. את ערך ה- GFR מחשבים על ידי הכנסת מספר פרמטרים לתוך משוואה קבועה, הלוקחת בחשבון את ריכוז הקריאטינין בדם, את גילו של הנבדק, את המגדר של הנבדק, את גובהו ומשקלו.

אם מדד ה- GFR נמצא בין 15-29, ניתן לקבוע כי החולה נמצא בשלב 4 של המחלה, אם הערך של ה- GFR נמצא בין 30-59, ניתן לקבוע כי החולה נמצא בשלב 3 של המחלה וכן הלאה. דרגת החומרה הקשה ביותר של אי ספיקת כליות כרונית היא שלב חמש שבו ה- GFR נמוך מ- 15. מאחר וההתקדמות בין השלבים היא בלתי נמנעת, על החולים לעבור באופן תדיר בדיקות דם על מנת שיוכלו לקבל מידע בנוגע לשלב שבו נמצאת מחלתם.

המשמעות הקלינית של שלב חמש באי ספיקת כליות כרונית

שלב 5 באי ספיקת כליות כרונית מוגדר גם בתור מחלת כליות סופנית או ESRD, כלומר End Stage Renal Disease. בשלב הזה ישנם רעלים המצטברים בגוף כתוצאה מכך שהכליות כבר לא מצליחות להפריש אותם החוצה בקצב הרצוי. ההצטברות העודפת של החומרים הרעילים מובילה לפגיעה חמורה בתפקוד היומיומי ולהתפתחות של תסמונת אורמית.

בסופו של דבר ללא טיפול מתאים, החולה ילך לעולמו. בשלב הזה כבר לא ניתן לסייע לחולה אלא בעזרת טיפולי דיאליזה או בעזרת ניתוח להשתלת כליה. חשוב לציין כי בשלב החמישי של מחלת כליות כרונית, הפגיעה שמתפתחת ניכרת כמעט בכל מערכות הגוף. עוד יש לציין כי טיפולי דיאליזה אמנם יביאו לשיפור בחלק מהתסמינים אך בסופו של דבר השתלת כליה היא הדרך היחידה המשמשת לריפוי.

דילוג לתוכן