מחקר מצא: מוצרי סויה יעילים לחולים בנפרופתיה סוכרתית ועשוים לשפר תפקודי כליה

מחקרנפרופתיה סוכרתית היא סיבוך נפוץ של מחלת סוכרת המתבטאת בפגיעה בתפקוד הכליה עד לאי ספיקת כליות סופנית אשר עלולה לגרום בקרב חולים סוכרתיים. דלקת ועקה חמצונית הם גורמים עיקריים המובילים להתפתחות של נפרופתיה סוכרתית. דלקת פקעיות הכליה המזוהה עם רמות גבוהות של גורמי קרישה היא גורם עיקרי למחלה כלייתית.

טיפול חדשני בנפרופתיה סוכרתית מתבסס בשימוש של חומרים נוגדי דלקת שיכולים לשפר את תפקודי הכליה. כמו כן שינוי באורח חיים עשוי לשפר משמעותית את ההתמודדות עם המחלה. לאחרונה מחקרים קליניים הראו את הקשר בין דפוסי התזונה והרכיבים התזונתיים לבין גורמי הקרישה ודלקת.

במחקר החדש התברר כי צריכה של חלב סויה מווסתת את התגובה הדלקתית בנפרופטיה סוכרתית. חלק מהנתונים שנאספו הוכיחו את השפעותיהם של מוצרי סויה על גורמי דלקת, קרישה או עקה חמצונית בחולים המאובחנים עם סוכרת כלייתית.

תרומה אדירה לחולים: תוצאות וממצאי המחקר

החוקרים הסיקו מתוך ממצאי המחקר כי  צריכה של סויה, המכילה כמות מעטה של זרחן בניגוד לחלב פרה, עשויה להועיל לחולי סוכרת כלייתית. איזופלבונים המרכיבים מוצרי סויה שונים נספגים במהירות רבה יותר בסויה, המצויה בנוזל בהשוואה למוצרי סויה אחרים.

יתר על כן, צריכת מוצרי חלב צריכה להשאר מוגבלת בחולים אלה כדי להפחית את רמות הזרחן. לפיכך, כמות נמוכה של זרחן בסויה בהשוואה לחלב פרה היא בחירה טובה עבור חולי סוכרת כלייתית.

המחקר החדש נועד לקבוע את השפעתה של צ הסויה על הדלקת, הקרישה ועקה חמצונית בחולי סוכרת כלייתית וזאת בהשוואה לצריכתו של חלב פרה. מתוך 32 חולים שהיו מועמדים להשתתף במחקר החוקרים אספו נתונים שנלקחו מבדיקות דם של 29 חולים באופן אקראי.

המשתתפים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות שכללו 14 ו -15 נבדקים כאשר קבוצה אחת צרכה חלב סויה ואילו משתתפי הקבוצה השנייה צרכו חלב פרה. שני חולים הוצאו מהניסוי בשל טעמו של חלב הסויה ובעיות העיכול שדווח עליהם. בנוסף לכך הוצאו שני משתתפים מקבוצת חלב הפרה בשל אי מילוי ההוראות הנדרשות להשלמת המחקר.

לבסוף 25 משתתפים השלימו את הניסוי ולפיכך ממצאיהם נכללו במחקר. תוצאות המחקר הצביעו על כך שצריכה של חלב סויה במשך ארבעה שבועות בהשוואה לחלב פרה, הפחיתו את רמת ה-D –dimer בסרום. למרות שעל פי רוב המחקרים הקודמים נבדקה יעילותם של מוצרי הסויה על תגובה דלקתית, קיימים מחקרים בודדים הבוחנים את השפעות חלב הסויה על עקה חמצונית או קרישה. לאחרונה, הציגו הממצאים את חוסר האיזון בין מסלולי הקרישה בנפרופתיה כלייתית אשר עלולים לפגוע בתאים הבונים את כלי הדם. כמו כן, D dimer נקשר להפרעה בתפקוד הכליות בחולי סוכרת מסוג 2.

החוקרים העריכו את רמת חלבון הפיברינוגן בדם  וה-D dimer  בחולי סוכרת כלייתית והבחינו בהפחתה משמעותית באחוזי הD dimer  בקבוצה שצרכה חלב סויה. לא הוצג שינוי משמעותי ברמו, הפיברינוגן בין שתי הקבוצות שהשתתפו בניסוי.

מהו חלבון ה D dimer?

בדיקת החלבון מסייעת לאשש את מחלת הפקקת במקרים בהם החלבון נמצא גבוה בבדיקת דם. תוצאה שלילית שוללת את האפשרות של תהליכים המערבים תרומבוזיס אם כי תוצאה חיובית מצביעה על פקקת אולם אינה שוללת גם תהליכים אחרים הגורמים לעלייה ברמת החלבון.

סוכרת וסויה

פירמידת המזון המומלצת לחולי סוכרת מעודדת צריכה של 2 עד 3 מנות ביום של חלב דל שומן. חולים שצריכים להימנע מצריכת חלב פרה, חלב סויה מהווה חלופה טובה. טופו, סויה, חמאת אגוז סויה כל אלה שומרים על תזונה בריאה ומפחיתים סיבוכים רפואיים.

ראו גם:

מה הקשר בין מחלות כליה לסוכרת?

דילוג לתוכן