חוות דעת רפואית – מחלות כליה

חוודמחלות כליה הן מחלות קשות בדרך כלל, הפוגעות באיכות החיים ודורשות לא פעם טיפולי דיאליזה. מחלות הכליה יכולות להיות חריפות ולהופיע באופן פתאומי או כרוניות ולהופיע באופן הדרגתי.

חות דעת רפואית בנוגע למחלות הכליה יכולה להיעשות בעיקר לגבי אבחנת המחלה והטיפול הניתן. כמו כן, לעתים חוות הדעת הרפואית עוזרת לגילוי והוכחת רשלנות רפואית או לקבלת אישורים שונים לגבי המחלה והטיפול בה.

איבחון המחלה

אבחנת מחלות כליה נעשית לרוב על סמך קליניקה, בדיקות מעבדה ובדיקות פתולוגיות. ברוב המקרים אבחנת מחלת הכליה היא מדויקת ביותר, אך לעתים רחוקות מופיעים חילוקי דעות בין רופאים שונים לגבי סוג המחלה. בעוד ביטוי מחלת הכליה ברור ביותר על סמך התסמינים השונים ובדיקות המעבדה, הגורם למחלה לא תמיד ידוע ובמקרים כאלה פונים חולים רבים לחוות דעת רפואית נוספת במטרה לשפוך אור נוסף על מצבם.

דרכי הטיפול

הטיפול במחלות כליה נעשה לרוב על ידי איזון לחץ הדם, שימוש בסטרואידים ודיאליזה. הרבה מאוד חולים לא רוצים להגיע לצורך בדיאליזה ועל כן עליהם לטפל במחלת הכליה שלהם בזמן ובצורה הטובה ביותר. הזנחה או טיפול לא ראוי יכולים להסתיים באי ספיקת כליות קשה אשר דורשת בסופו של דבר טיפולי דיאליזה.

במהלך קבלת חוות דעת רפואית נוספת, יכול הרופא להעריך את הטיפול שניתן ולהציע אפשרויות נוספות. בנוסף, הבנת חומרת המחלה וחשיבות הטיפול חשובה ביותר לחולי מחלת הכליות, וכאשר איש מקצוע נוסף מאשר את המצב חולים רבים מבינים את חשיבות הטיפול ומתחילים לקיים אותו.

הערכת הגורמים למחלת הכליה

מחלות כליה נגרמים מסיבות רבות, ולא תמיד ניתן לעמוד על הגורם למחלה. בקבלת חוות דעת רפואית נוספת, יכול הרופא לתרום מניסיונו ולהציע כיווני אבחנה נוספים, להפנות את החולים לבדיקות אחרות ולנסות להגיע לאבחנה.

למרות הקדמה הרבה בתחום האבחנה הרפואית, לא תמיד מצליחים להגיע לאבחנה בנוגע לסיבה למחלת הכליה, אך למרות זאת חוות דעת רפואית נוספת יכולה לחשוף במקרים רבים את הגורם למחלה, וכך להביא לטיפול יעיל וטוב יותר.

חוות דעת לצרכים משפטיים ובירוקרטיים

חולי כליה יכולים להפוך מהר מאוד לנכים וצריכים עזרה רפואית. העזרה כוללת הסעות לבית החולים לדיאליזה, מימון טיפולים יקרים (כמו השתלת כליה), עזרה על ידי קצבאות ועוד. בנוסף, במקרים בהם מדובר ברשלנות או שהנזק לכליה נגרם באחריות מישהו אחר, נדרשת חוות דעת רפואית אשר תסכם את המחלה הנוכחית ותיתן את המלצותיה. המקרים העיקריים בהם נדרשת חוות דעת רפואית בתחומים אלה לחולי כליה הם:

  • רשלנות רפואית – קיימים מקרים בהם מחלת הכליה הופיע על רקע טיפול רפואי רשלני. לדוגמא, שימוש בתרופות במינון לא נכון, שימוש בצילומי הדמיה עם חומר ניגוד באנשים עם תפקודי כליות לא טובים ומקרים נוספים יכולים להביא לאי ספיקת כליות קשה ביותר. בחוות הדעת הרפואית יעריך המומחה האם אכן מדובר ברשלנות או שמא זהו סיבוך אפשרי של המצב הרפואי, יבדוק האם הטיפול ניתן על פי הפרוטוקולים המקובלים והאם קיימת אחריות רפואית למצב הנוכחי.
  • קביעת נכות – במידה מחלת הכליה פוגעת באופן משמעותי בתפקוד היום יומי, היא פוגעת בעצמאותם של החולים ודורשת מהם לקבל עזרה. העזרה במקרים אלה ניתנת לרוב על ידי המוסד לביטוח הלאומי, אשר מבקש במקרים רבים את סיכום המחלה והמלצת מומחים לשם המשך הטיפול במקרה. חוות דעת רפואית יכולה לקבוע את היכולת התפקודית של החולה ולהמליץ על עזרה כלשהי שתינתן מהמוסדות המתאימים.

דילוג לתוכן