מחלות כליה מוכרות אשר פוגעות בילדים

מחלות כליה בילדים
מחלות כליה בילדים

בדרך כלל כאשר אנחנו חושבים על מחלות כליה, לא עולה במוחנו תמונה של ילד אלא תמונה של מבוגר או קשיש, אך זאת כיוון שרבים לא מודעים לכך שישנו מגוון רחב ביותר של מחלות כליה שפוגעות באופן בלעדי בילדים או בשכיחות גבוהה יותר בילדים.

מאחר והכליות הן בין האיברים החשובים ביותר בגופנו ומאחר וחלק לא מבוטל מהמחלות מתאפיינות באופי מתקדם והדרגתי, הרי שישנה חשיבות עליונה לאבחן את המחלות בילדים בשלב כמה שיותר מוקדם. במאמר שלפניכם נפרט בקצרה אודות מספר מחלות כליה בילדים.

גידול על שם וילמס

גידול על שם וילמס או בשמו המוכר יותר, נפרובלסטומה, הוא סוג מיוחד של גידול סרטני שמתפתח לרוב בקרב חולים בתקופת הילדות ורק לעתים נדירות ביותר מתפתח בקרב מבוגרים. גיל האבחנה הממוצע של הגידול על שם וילמס הוא שלוש שנים ויותר משמונים אחוז מהחולים מאובחנים לפני גיל חמש.

ברוב המוחלט של המקרים הגידול מתפתח בכליה אחת בלבד ובפחות מחמישה אחוז מהמקרים הוא מתפתח בשתי הכליות.

על ידי אבחון מוקדם והגשת טיפול בשלבים המוקדמים של המחלה ניתן להציל את חיי החולה אך מדובר על גידול שעשוי לשלוח גרורות לאיברים מרוחקים ולפיכך אבחון מאוחר עלול להוביל למות החולה.

מומים מולדים בכליות

חלק מהמחלות שפוגעות בכליות בילדים הן תוצאה של מומים מולדים. ישנו מגוון רחב ביותר של מומים מולדים בכליות כשחלק מהמומים הם תוצאה של בעיות התפתחות במהלך החיים התוך רחמיים אך ישנם גם מומים שמקורם בבעיה תורשתית שעברה לצאצא מאחד ההורים או משניהם. להלן כמה סוגים של מומים כלייתיים מולדים:

  • כליה פוליציסטית – מחלה שבאה לידי ביטוי בהתפתחות של כיסים קטנים מלאים בנוזל בכליה הנקראים ציסטות. הציסטות גורמות להגדלה של הכליה ולפגיעה בתפקודים שלה. ברוב החולים ניתן לראות התפתחות לקויה של הריאות על רקע הכליות המוגדלות.
  • אגנזיה כלייתית – מצב שבו התינוק נולד ללא כליה אחת או ללא שתי הכליות. במידה ומדובר על ממצא חד צדדי ייתכן מאוד שהחולה יוכל לחיות חיים שלמים ומלאים ללא שום קושי אך במידה ומדובר על חוסר של שתי הכליות, החולה צריך להתחיל לעבור טיפולי דיאליזה או לעבור השתלת כליה מיד עם צאתו לאוויר העולם.
  • כליה לקויה – מום מולד שבא לידי ביטוי בסתימה של אחד מהשופכנים בכליה. בעקבות זאת כמות השתן שמייצרת הכליה הפגועה קטנה מהכמות הרצויה והנורמטיבית. ברוב המקרים אין צורך להגיש טיפול באופן דחוף כיוון שהכליה השנייה לרוב מתפקדת באופן תקין ומפצה על הפגיעה.

זאבת כלייתית

מחלות פברי או זאבת כלייתית עלולות לפגוע בכליות בקרב ילדים. מחלת הזאבת למשל, היא מחלה אוטואימונית שיכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים. המעורבות הכלייתית מופיעה בעשרים ותשעה עד שמונים אחוז מהחולים ויכולה להתבטא באי ספיקת כליות חריפה, בצקת ברגליים, יתר לחץ דם ועוד.

זאבת כלייתית פוגעת בילדים בשכיחות גבוהה יותר מאשר שהיא פוגעת במבוגרים וסך הכול נהוג לסווג את כל המקרים לשש קבוצות בהתאם למידת החומרה של המחלה.

ארגמנת על שם שונליין-הנוך

ארגמנת על שם שונליין-הנוך היא מחלה ששייכת למשפחת הווסקוליטיס – קבוצה של מחלות אוטואימוניות שבאות לידי ביטוי בפגיעה של המערכת החיסונית בכלי הדם השונים בגוף. מדובר על דלקת שפוגעת בכלי הדם באופן מערכתי בילדים כשמחצית מהחולים יסבלו ממעורבות כלייתית.

הפגיעה הכלייתית יכולה לבוא לידי ביטוי בדלקת חריפה של פקעיות הכליה, באי ספיקת כליות, בהופעה של דם או חלבון בשתן ועוד. בדרך כלל התסמינים הכלייתיים מופיעים שלושה חודשים לאחר ההתפרצות הראשונית של המחלה.

דילוג לתוכן