גורמים לחסימה בדרכי השתן

חסימה בדרכי השתןחסימה בדרכי השתן היא מצב בו מופיעה חסימה פתולוגית של אחד או יותר ממרכיבי דרכי השתן, הכוללים את הכליות, השופכנים, שלפוחית השתן וצינור השופכה.

חסימה בדרכי השתן גורמת לתסמינים שונים בהתאם למיקום החסימה, ואבחנה שלה מאפשרת טיפול מוקדם אשר יכול לפתור את הבעיה. חשוב לזכור שחסימה בדרכי השתן יכולה להיות קשה ביותר ואף לגרום לסיבוכים רבים, ועל כן הטיפול בה נדרש בזמן גילויה.

חסימה באגן הכליה

החלק הראשון של מערכת השתן הוא אגן הכליה, אשר חסימה שלו יכולה לגרום לחסימה בדרכי השתן. הגורמים החשובים לחסימה באגן הכליה הם:

  • אבנים בכליות – אבנים בכליה הם גורם נפוץ ביותר להידרונפרוזיס, הגדלת אגן הכליה וחסימה בדרכי השתן. האבנים נוצרות מסיבות שונות וגורמות לחסימה מבנית של דרכי השתן עד שבסופו של דבר נפלטות החוצה. לעתים, כאשר מדובר באבנים גדולות יש להסירן באמצעים כירורגיים או אמצעים אחרים על מנת לפתוח מחדש את דרכי השתן, אך ברוב המקרים המצב מסתדר מעצמו.
  • גורמים נוספים – קיימים גורמים נוספים שיכולים לחסום את המבנה האנטומי של דרכי השתן ולהביא לחסימת שתן. לדוגמא, גידולים באגן הכליה יכולים לגרום לחסימת דרכי השתן ולביטוי קליני מתאים, וכך גם גורמים נוספים.

חסימה בשופכנים

לאחר שהשתן מסונן בכליות, הוא מועבר אל כיס השתן דרך השופכנים – צינורות קטנים האחראים להובלת השתן לשלפוחית. חסימה או פגיעה בשופכנים יכולה גם כן לגרום לחסימה בדרכי השתן, והגורמים העיקריים לה הם:

  • אבנים בשופכנים – בדומה לאבנים בכליות, אבנים יכולות להגיע אל השופכנים ולחסום אותם, ולגרום בכך לחסימה של דרכי השתן.
  • פגיעה בשופכן – לאחר ניתוחים ופרוצדורות כירורגיות אחרות, יכולה להופיע פגיעה קשה באחד השופכנים, אשר יכולה לגרום לחסימה בדרכי השתן.

חסימה בשלפוחית השתן

שלפוחית השתן היא כיס שרירי אשר אחראי לאגור את השתן, ומאפשר את מתן השתן באופן רצוני. ברגע שכמות השתן הנאגרת בשלפוחית עולה מעל נפח מסויים, אנו מרגישים את הדחף להתרוקן ומשתינים, ופגיעה בשלפוחית השתן ובתפקוד שרירי השלפוחית יכולה לגרום לאצירת שתן ולהפרעה במתן השתן. אצירת שתן היא מצב רפואי קשה ביתר, הגורם לכאב רב, אי שקט וחוסר נוחות ודורש לרוב טיפול מיידי על ידי הכנסת קטתר וטיפול המשכי בהתאם לבעיה הרפואית. הגורמים העיקריים לחסימה בשלפוחית השתן הם:

  • גידול בכיס השתן – גידולים בכיס השתן יכולים לגרום ללחץ על שרירי השלפוחית, תופסים נפח וגורמים להפרעה בהתרוקנות. בהתאם למיקום האנטומי של הגידול, מופיעות הפרעות שונות במתן שתן הכוללות אצירת שתן והפרעה במתן השתן, אשר דורשות טיפול מתאים.
  • הפרעה בפעילות שלפוחית השתן – כאשר שריר שלפוחית השתן לא פועל כראוי, פעולת ההשתנה נפגעת וקיים קושי להתרוקן. הפגיעה בתפקוד השלפוחית יכולה להיות על רקע עצבי (שלפוחית נוירוגנית), זיהומי (דלקת בדרכי השתן) אבנים או מכל סיבה אחרת ולגרום בסופו של דבר להפרעה בהתרוקנות השלפוחית.

חסימה בשופכה

צינור השופכה הוא הצינור התחבר אל שלפוחית השתן ודרכו יוצא השתן החוצה. חסימה של השופכה גורמת להפרעה בהתרוקנות ולעתים לצריבה ולתחושת כאב. הגורמים החשובים לחסימה בשופכה הם:

  • אבנים בשופכה – אבנים בדרכי השתן יכולים להגיע גם אל צינור השופכה, ולחסום את יציאת השתן החוצה.
  • הגדלה של הערמונית – הגדלה של בלוטת הערמונית היא מצב נפוץ מאוד בקרב גברים, אשר גורם ללחץ על צינור השופכה ולהפרעה במתן השתן. במידה והמצב סימפטומטי, ניתן לטפל בהגדלת הערמונית בדרכים שונות, אך בכל מקרה נדרש מעקב על מנת לשלול ממאירות.

דילוג לתוכן